> Spot On / Aktiviteter / Inne / Samtalekort



Samtalekort

Syns du det er vanskelig å få til gode samtaler om de viktige tingene med tweensgruppa di? Da kan samtalekort være et godt hjelpemiddel. 

Mange tweens er opptatt av de store spørsmålene i livet. Særlig mange jenter er fasinert av det relasjonelle i denne alderen, og kan oppleve det som interessant og utviklende å dele erfaringer og meninger om ulike temaer. Samtidig har kanskje du, som mange andre voksne, opplevd at det er vanskelig å få tweens i tale?

Samtalekort er et verktøy for å sette de store og meningsfulle temaene på dagsorden. Du kan bruke det som en meningsfull sosial aktivitet, eller som innledning til en andakt. Hvis du vil ha en god og åpen samtale, anbefaler jeg ikke at du bruker kortene som "arbeidsoppgaver" i etterkant av en andakt. 

Du kan laste ned og skrive ut samtalekortene her: 

 

Forberedelser:

Skriv ut og klipp opp samtalekortene. Hvis du har en papirskjærer, går det litt raskere. Det kan være lurt å lime kortene på farget papir eller laminere dem, for å gjøre dem mer holdbare. 

Du kan enten bruke alle samtalekortene blandet, eller velge ut kort som passer til dagens tema: for eksempel vennskap, kristen tro, selvbilde, forhold og sex osv.

Det er ikke sikkert at alle samtaletemaene passer i akkurat din gruppe. Det er svært forskjellig hvor modne tweens er, og hva som er aktuelt i deres omgivelser. Plukk gjerne ut de kortene du syns er mest interessante. Du kan selvsagt også supplere med noen av dine egne spørsmål. 

Legg kortene i en krukke eller en pen boks.   

Gjennomføring:

Samle gruppa i en stor og god sofa, eller i en ring på gulvet. Hvis dere er mange (flere enn 18) kan det være lurt å dele gruppa i to, så sant dere har en leder til hver gruppe. Skap gjerne en hyggelig stemning ved å dempe lyset, tenne levende lys, ha rolig musikk på i bakgrunnen eller lignende. Innled med en liten prat om at nå skal vi filosofere sammen. Det er viktig at de ikke opplever dette som en muntlig eksamen med rett og galt svar, men som en trygg arena for å filosofere og dele tanker og meninger med hverandre. Sett noen enkle regler for samtalen: for eksempel at det ikke er lov å kritisere noe noen andre har sagt. 

La tweensa trekke samtalekort på omgang. Den som trekker kortet kan lese spørsmålet for gruppa, men har ikke et spesielt ansvar for å svare på spørsmålet. Det er det hele gruppa som skal gjøre. Når dere har snakket litt rundt spørsmålet, trekkes det et nytt kort. 

 

Lede samtalen:

Det er viktig at du har en tydelig og trygg ledelse av samtalen. 

Hvis folk ikke begynner å snakke umiddelbart etter at dere har lest samtalekortet, kan du hjelpe samtalen i gang med spørsmål som; Hva tenker dere om dette? Har dere tenkt på det noen gang? Hva syns dere om det? Men ikke vær redd for å gi dem tid til å tenke seg litt om i stillhet også. 

Vær en aktiv lytter; bekreft det som blir sagt med et nikk eller en Mm-mm, uten å vurdere det ene innspillet som bedre eller riktigere enn det andre. 

Still gjerne oppfølgingsspørsmål for å utdype temaet; Hvorfor det? Hvordan er det? Hva syns dere om det? Hva er egentlig .... ? Er dette vanlig på deres skole/blant deres venner? Men still oppfølgingsspørsmålet til hele gruppen, ikke bare den som sa noe sist. Vis oppriktig interesse i hva de tenker, mener og opplever. 

Du kan gjerne utfordre enkeltpersoner til å komme på banen; Hva tenker du, Arne? 

Ikke slå ned på det hvis noen kommer med et utsagn som ikke samsvarer med den etikken eller teologien du ønsker å stå for. Bekreft dette utsagnet på lik linje med alle andre utsagn. Men prøv å få noen andre på banen med synspunkter som ligger nærmere det du ønsker å formidle. Hvis det er behov for det, kan du på slutten av samtalen si noe sånt som: "Dette temaet syns jeg er kjempe viktig. Personlig så tror jeg at....". 

Det varierer hvor lang tid gruppa bruker på hvert samtalekort. Gi nok tid til at samtalen kommer ordentlig igang og går litt i dybden. Men ikke dvel for lenge med hvert spørsmål - blir det en trykkende stillhet på slutten av samtalen, har den vart for lenge. 1 - 4 minutter kan være passe. 

Det er du som leder samtalen, som må avrunde hvert tema på en god og bekreftende måte og gi krukka videre til den som skal trekke neste samtalekort. 

Triks for å få alle til å delta:

Bruk en gjenstand som "mikrofon". Dette kan være en ball, et lys, en bamse, eller hva som helst. Den som har gjenstanden, har ordet. Send gjenstanden rundt i ringen. Hvis man ikke har noe å si, kan man bare sende gjenstanden videre. 

Det går også ann å kaste gjenstanden fra person til person på kryss og tvers i ringen, i stedet for å sende den rundt. Da kaster man til den personen man vil utfordre til å si noe. Dette skaper en morsom og lett stemning. Faren er at det fort kan bli litt tull og tøys, og dermed vanskelig å få til den dype samtalen.


SpotOn er en ressursbank for ledere i barnelag og på leir, utarbeidet av NLM Ung. Materiellet er laget spesielt med tanke på tweens - aldersgruppen fra 10 til 13 år.

  

  

 

Dagens bibelsitat

Sal 84:6 Salig er det mennesket som har sin styrke i deg, de som har sitt hjerte vendt til de jevne veier.

Del


Dette nettstedet bruker informasjonskapsler. Les mer om informasjonskapsler her. Ikke vis denne meldingen igjen.