> NLM / Internasjonalt / Sør-Amerika / Nyheter / Nådegavekurs



Nådegavekurs

Illustrasjonsfoto: En kirke der alle medlemmene bidrar aktivt.

Vi ønsker å være en kirke der den enkelte troende oppdager sine nådegaver, og tjener Gud med disse.

I helga ble det arrangert nådegavekurs for menigheten i storbyen Santa Cruz. Kurset ble gitt som et intensivkurs i løpet av en leir. Materiellet som ble brukt heter nettverk.

Gonzalo Ascarrunz, sjef for CLET, kirkens institusjon for teologisk utdanning, var kursholder. Han har allerede holdt kurset i flere menigheter, og håper å nå ut til alle kirkens menigheter med kursing om nådegavene.

 

Ikke et sololøp

Gonzalo uttrykte at i menigheten hvor han er pastor har de i løpet av de siste årene hatt en viss suksess i ungdomsarbeidet. – Dette handler ikke om hva jeg har fått til som pastor, det handler om unge ledere som har oppdaget sine nådegaver, og som tjener Gud med disse. Jeg er overbevist om at en av nøklene til suksess ligger i nettopp dette. – De unge må slippe til, få lov til å ta ansvar. Og de må få tjene Gud med de nådegavene de har fått.

 

Ulike, men viktige lemmer

Kursdeltakerne ble fra første stund undervist om viktigheten av at alle troende i en menighet bør tjene Gud med de nådegavene vi har fått – Kirken deres vil aldri vokse dersom pastoren deres skal gjøre alt, sa Gonzalo. Deltakerne fikk studere viktige bibeltekster som omtaler nådegavene, et av temaene som stadig gikk igjen var at vi er Kristi kropp, og hver av oss ulike, men ikke uviktige, lemmer.

-Det er viktig at du tjener Gud med de nådegavene du har fått. Hvis har ansvar for noe i kirken som ikke er din gave, vil det være tungt, og koste deg mye. Det blir som å skrive med feil hånd. Man oppnår noe, men aldri suksess.

 

Ta hensyn til personlighetstype

Det ble også lagt vekt på at vi må ta personlighetstypene på alvor, også når det gjelder tjenesten. En utadrettet person, som har en evangelistgave bør bruke mye tid sammen med mennesker. En innadvendt person med samme nådegave vil kanskje kunne tjene bedre gjennom f.eks litteraturarbeid.

 

Starte nye tjenestegrupper

Etter å ha studert nådegavene nærmere, fikk deltakerne ta en test som kan være et hjelpemiddel for å oppdage sine nådegaver. – Som dere ser, så har dere fått svært ulike resultater på testene. Dersom du ser at kirken din ikke har en tjenestegruppe eller arbeid der du kan tjene med dine nådegaver, så start en ny gruppe! – var utfordringen som deltakerne fikk ta med seg hjem etter kurset.

 

 

 

 

 

 

 


Stedlig representant

Stedlig representant

Sør-Amerika

+51 958 346 896

Misjonærblogger

Dagens bibelsitat

Sal 27:14 Vent på Herren! Vær ved godt mot! Ditt hjerte være sterkt! Ja, vent på Herren!

Del


Dette nettstedet bruker informasjonskapsler. Les mer om informasjonskapsler her. Ikke vis denne meldingen igjen.